tisdag 7 mars 2017

Vad är utdelningsinvestering

Aktieutdelning - ett sätt att tjäna pengar

Ett bolag som håller på att byggas upp återinvesterar normalt vinsten i bolaget för att få tillväxt i bolaget. När bolaget blivit mer moget, tjänar pengar och har en bra vinstutveckling så är det vanligt att bolaget delar ut en del av vinsten till sina aktieägare i form av aktieutdelning. Resten av vinsten går tillbaka till bolaget för investeringar eller annat som bolaget behöver för att växa. Om bolaget har en stabil och/eller stigande vinst så kommer bolaget kunna fortsätta betala ut pengar till ägarnq genom utdelningar.


Utdelning varje år
Bolag som kan bibehålla en bra vinst god vinstutveckling kommer kunna fortsätta ge aktieägarna utdelning. På så sätt får man en löpande kassaflöde utan att man behöver avyttra några aktier. De flesta bolag delar ut en gång per år, vanligtvis på våren men det finns även bolag som delar ut varje halvår, kvartal. Det finns också bolag som ger månadsutdelning vilket är relativt förekommande i USA.

Utdelningsinvestering för mig
Utdelningsinvestering för mig är fokus på att långsiktigt investera i fundamentalt stabila bolag med lång historik av god utdelning och utdelningstillväxt. Utdelningen återinvesteras för att uppnå en "ränta-på-ränta effekt".

Vi ska utveckla vad jag menar med dessa begrepp lite mer:
  • "långsiktigt" = Min placeringshorisont är lång, 15-20 år. Ju längre tid desto bättre.
  • "fundamentalt stabila bolag" =  Jag gillar stabil tillväxt, lönsamhet och sund skuldsättning.
  • "lång historik" = Jag letar bolag som klarat av att leverera utdelning länge.
  • "god utdelning" = Jag söker bolag som har en hyfsat hög direktavkastning.
  • "utdelningstillväxt" = Om bolaget kontinuerligt höjer utdelningen är det en fördel.
  • "utdelningen återinvesteras" = All utdelning från mina bolag återinvesterar jag i nya aktier. 
  • "ränta-på-ränta effekt" = Det kallas världens 8:e underverk. Mer om det senare.

Vill du lära dig mer om utdelningsinvestering?
Utdelningsinvestering har nog aldrig varit hetare. Det är inte så konstigt då det ofta förknippas med ett långsiktigt mål att uppnå ekonomisk frihet. Kanske vill du komma igång eller så vill du utveckla dig till en bättre utdelningsinvesterare. I ett antal blogginlägg kommer jag framöver beröra saker som;
  • Fördelar med utdelningsinvestering
  • Vad är aktieutdelning, direktavkastning och yield on cost etc? 
  • Hur skapar man rätt utdelningsstrategi
  • Hur sätter man mål? 
  • Allt om sparkvot
  • Hur väljer man utdelningsaktier?
  • Fonder och ETF:er
  • Vilka steg behövs för att komma igång - komplett guide?
  • Hur optimerar man för att kunna leva på utdelningar?
  • och mycket mer...
Kom gärna tillbaka snart. Det kommer många fler inlägg om utdelningsinvestering. Här är några:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar