fredag 31 mars 2017

Ökat i Castellum & sålt 2 bolag

Utdelningsportföljen

I veckan ökade jag på mitt innehav i Castellum. Det är ett av mina kärninnehav i Utdelningsportföljen. Castellum utgör nu 7,6% av portföljen. Jag gillar bolaget, deras historik, deras VD Henrik Saxborn och en utdelning på över 4%.

Spekulationsportföljen

Igår ändrade jag om lite i en av mina portföljer som jag döpt "Spekulation".
Den här portföljen motsvarar för närvarande knappt 10% av mitt totala sparkapital och används mest till att testa olika strategier alternativt ta lite kortare positioner.
För mig är det viktigt att olika strategier hanteras i olika portföljer för att verkligen förstå hur en strategi presterar.

Ericsson
Jag valde att lämna Ericsson som jag plockade in efter den kraftiga nedgången i höstas. De osäkerheter som finns i bolaget gör att jag tycker att det finns bättre alternativ istället. Det känns faktiskt riktigt skönt. Posten i Ericsson var över 100.000 kr vilket är klart mer än jag brukar ha i en enskild aktie i den här portföljen. Jag är klart nöjd med placeringen.



Electrolux
Jag valde även att plocka bort Electrolux från Spekulationsportföljen. Jag är i grunden inte helt komfortabel med den här typen av verksamhet som dessutom är så marginalpressad. Jag visste från början att det var en relativt kort position.
Jag gick in i Electrolux till kursen 223,30 kr och ur på 240,00 kr. Dessutom hann jag få utdelningen på 3,75 kr / aktie så det känns bra.




Så på det stora hela är jag nöjd med vad dessa bolag bidragit med. För alla er som sitter med Ericsson hoppas jag att det utvecklas väl för dem.

Surdegarna
Om vi istället tittar åt andra hållet så är mina 3 sämsta innehav i spekulationsportföljen just nu på minus. Det är Autoliv (-7%), Nordax (-13%) och Novo Nordisk (-7%).
Nordax och Novo kan jag tänka mig ha en längre tid men Autoliv funderar jag på att avveckla när lämpligt tillfälle infinner sig.


Tack för att du hittat hit. Läs gärna även:
Min Utdelningsportfölj
Nilörngruppen
Castellum


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar